SVEČANO OTVARANJE - SAVREMENE TVRĐAVE KULTURE: BOKA, TREBINJE, NOVI SAD

2022-07-29 21:30

Pjaca ispred Katedrale Sv. Tripuna

petak, 29. jul                                                 
Pjaca ispred Katedrale Sv. Tripuna, 21.30 h                                    
PJACA OD FILOZOFA
SAVREMENE TVRĐAVE KULTURE: BOKA, TREBINJE, NOVI SAD
SVEČANO OTVARANJE
 
CRNA GORA I AUSTRIJA: SNAGE MUZIKE
 
VOJNI ORKESTAR GARDIJSKE ČETE VOJSKE CRNE GORE (Crna Gora)
MILO BELEVIĆ, dirigent (Crna Gora)
VOJNA MUZIKA GORNJE AUSTRIJE (Austrija)
GERNOT HAJDEGER, dirigent (Austrija)
 
Partneri: 

Regionalni projekat saradnje Savremene tvrđave kulture: Boka, Trebinje, Novi Sad iniciran je od strane Međunarodnog festivala KotorArt, a realizuje se uz podršku Fonda za Zapadni Balkan i u partnerstvu sa NVO Mostovi i Music&More SummerFest-om iz Trebinja i Udruženjem Almašani iz Novog Sada. Aktivnosti projekta realizuju se u okviru nekih od najrenomiranijih regionalnih festivala i događaja i uključuju javne konferencije, koncerte, filmsku projekciju, vođene obilaske austrougarskih tvrđava i gastroheritološki program. Dio aktivnosti biće održan na različitim tvrđavama – mjestima koja su nekada simbolizovala sukobe, nepristupačnost i zatvorenost, a koja će ovom prilikom postati utvrđenja za promociju kulturnog nasljeđa, dijaloga, mira, povezanosti i raznolikosti. Aktivnosti ovog projekta u Kotoru dio su KotorArt Pjace od filozofa i podrazumijevaju realizaciju četvorodnevne konferencije koja u prvi plan stavlja važnost zaštite, valorizacije i održive upotrebe austrougarskih fortifikacija i time doprinosi promociji i popularizaciji ovog vida kulturne baštine. Konferencija se održava od 29. jula do 1. avgusta, a njen program obuhvata zajednički koncert Vojnog orkestra Gardijske čete Vojske Crne Gore i Vojne muzike Gornje Austrije, pod upravom dirigenata Mila Belevića i Gernota Hajdegera, paneldiskusije na temu različitih praksi upravljanja i važnosti participativnog pristupa, valorizacije i održivog upravljanja kulturnim nasljeđem u Boki, Crnoj Gori i regionu, projekciju filma Tvrđava Boka snimljenog u produkciji Organizacije KOD, kao i nastup mladih crnogorskih muzičara koji studiraju u Austriji – solo pevačica Antonie Vučinović i Lorene Janković, i pijaniste Andrije Jovovića. Međunarodni festival KotorArt ovim projektom nastavlja uspješnu praksu preplitanja umjetnosti sa važnim društvenim temama i intezivira nivo regionalne kulturne razmjene i saradnje.

Vojni orkestar foto 4.jpg
Formiranje crnogorske vojne muzike počelo je krajem 1871. godine, kada je Crnogorsko praviteljstvo angažovalo  dirigenta Antona Šulca. Poslije Drugog svjetskog rata, odlukom vrhovne komande FNR Jugoslavije, 1949. godine, za potrebe Vojske i građanstva po garnizonima formiran je veći broj manjih i većih orkestara. Centralni orkestar za  područje Crne Gore oformljen je u tadašnjem Titogradu, gdje je započela zlatna era vojnog orkestra. U svom repertoaru njeguje muziku svih razdoblja s posebnim akcentom na popularnu muziku druge polovine 20. vijeka. Osnovni  zadatak Orkestra je učestvovanje u državnim i vojnim protokolima, ali i da svojim javnim koncertima bude most između  vojske i naroda. Vojni orkestar imao je nastupe na manifestacijama većih razmjera, kao što su Zimske olimpijske igre u  Sarajevu, 1984. godine, Festival vojničkih pjesama u Beogradu, Međunarodni susreti orkestara u Sarajevu, Džez festival  u Podgorici. Takođe, nastupao je s vojnim orkestrima Sjeverne Makedonije, Grčke, Albanije, Bugarske, Slovenije i Velike  Britanije. Učestvovao je u pozorišnoj predstavi Bure baruta, Crnogorskog narodnog pozorišta.
 
Dvije godine nakon što je Austrija ponovo stekla slobodu, 1957. godine, ponovo je u pokrajini Gornja Austrija osnovan  Vojni orkestar. Za dirigenta tog orkestra izabran je pukovnik prof. Rudolf Ceman. U zahtjevnom radu na detaljima,  marljivo i posvećeno, prof. Ceman stvorio je preduslove za uspješan rad orkestra, kojim je ubrzo osvojio  srca gornjoaustrijskog stanovništva. Mnoge originalne partiture velikih kompozitora, kao i novija muzička literatura, koju su objavili značajni muzički izdavači, predstavljeni su, odsvirani, korigovani ili čak prvi put izvedeni u Sali za probe  Vojnog  orkestra Gornje Austrije. U brojnim radio i CD produkcijama ogleda se dio velikog repertoara ovog odličnog  ansambla. Za više od pedeset godina postojanja Orkestra, više od 2000 muzičarki i muzičara je vojni rok ili  obuku završilo sa  „klarinetom a ne sa bajonetom“, kako je bečki muzički kritičar Eduard Hanslik duhovito  prokomentarisao dimenziju  humanog uticaja austrijske vojne muzike. Vojni orkestar Gornje Austrije ne ispunjava samo  važne zadatke za vojsku, već  je i neodvojivi dio kulture Austrije – kao zemlje muzike. Duboko je ukorenjen u lokalnu  muzičku tradiciju i igra osnovnu  ulogu u održavanju visokog kvaliteta austrijske duvačke muzike u cjelini.